JONASSON-

      Motorsport.se

 Tävlingskalender
2012

 

00/00 Race 1
00/00 Race 2
00/00 Race 3
00/00 Race 4
00/00 Race 5
00/00 Race 6
00/00 Race 7

Historia

 

1981 
Är året som livet startades för Magnus och hans uppväxt genom tonåren. Platsen som fick vara med under uppväxten var Skillingaryd.
5 år gammal börjades den första idrottskarriären. Det var ishockey och fotboll som gällde på den tiden. Hockeyn började han som back men när han senare vid en 11-års ålder testade på målvakts sysslan istället så blev det ett byte som varade hockey karriären ut. Som 14-åring fick Magnus argera tredje målvakt i Skillingaryds IS DIV II lag.  Efter Gymnasie tiden så slutade han spela ishockey.
VM-silver
Magnus är en nyfiken person och ha genom åren testat på olika idrotter och sysselsättningar, förutom de som näms neråt så spelade han klarinett och skjutit luftgevär. Fotbollen försvann för honom vid en 11-års ålder och blev istället bågskytte. Efter gediget tränande så blev det en resa till Skottland och tävling i EM i fältbågskytte. Det slutade med goda resultat för Magnus som kom hem med ett Europa Guld runt halsen från Blair Athol. 1994 fick det bli ett försök att försvara sitt EM-guld från året innan. Denna gången var det också öriket, England, som fick stå som värd för tävlingarna. Utan några större problem så försvarades guldet och blev även ett VM silvet, tävlingen var en kombination EM/VM tävling. Silvret hade säkert blivit till guld om inte han hade misslyckats stort första tävlingsdagen och sen fick kämpa hela veckan för att ta in på dom andra ungdomarna.
Hund
Efter värnpliktsåret som hundförare så tog Magnus upp sitt liv inom ishockeyn igen. Denna gången var det inte som målvakt eller spelare utan som domare. Som linjedomare så fick han några matcher i DIV II och ett antal säsonger i DIV III även någon träningsmatch med DIV I lag står på listan över matcher.
2003
Åren gick och Magnus tittade på tv, spelade bilspel på datorn och  åkte runt för att tittade på motortävlingar. Suget att börja köra på riktigt växte sig starkare och starkare.
2003 tog han tag i suget och förverklade drömmen om en racingkarriär. Linköpings Motorstadion var det som skulle få vara första banan att köra på. Licenskursen gjordes tillsammans med förre skidstjärnan Thomas Fogdö i en radical för M&W Motorsport. Senare under hösten så skulle det givetvis test tävlas också. Mantorp Park och finalen i STCC. Hur många kör sin debut tävling inför 20 000 personer? Tävlingen gick inget vidare, dock två målgångar. Mycket erfarenhet skapades redan där första helgen. 
2004
Blodad tand och stort sug gjorde att Magnus började leta efter bil och lämplig klass att köra i 2004. Valet efter allt letande föll på en 1-cylindrig superkart. Så strax innan säsongspremiären så blev det att åka till Umeå för att köpa en helt egen vit racerbil. Den vita faran fick tjänstgöra i tre år. Nordisk mästerskaps silver 2004 blev höjdpunkten under dom åren.
Det  blev till att byta upp sig till DIV 1 och en 2-cylindrig superkart till 2006. Första året som det blev en serie med status i Sverige, Riks Mästerskap.
Krasch
Höjdpunkten under 2007 var när World Superkart Series besökte Sverige och Anderstorp i samband med att det arrangerades WTCC på banan.
2007 är året som Magnus gjort sin hittils värsta krasch också. Kinnekulle Ring Juni månad. Magnus kommer ut på lilla raksträckan, driver ut över curbsen som inte räcker till innan han kommit tillbaka på banan. När vänster däck dyker ner på gräset efter curbsens slut så svänger bilen av sig själv vänster och med full kraft in i däcksmuren. Några varvs snurrande och delar över hela banan klarade sig Magnus av att ta sig ur bilen själv. Trots dom otäcka bilderna som finns efter kraschen så reagerade inte en enda av funktionärerna som såg det. Tur att det inte blev några skador på varken Magnus eller övriga förare som fick åka slalom bland bildelarna.
Internationellt
2008 tog karriären den vändningen som var planerad och det drömdes om, köra internationellt på kända banor som även står som värd för Formula 1 tävlingar. Säsongen började dock på Kinnekulle Ring med ett motorras. Efter den tävlingen har Magnus inte kört några tävlingsrace i Sverige. Två tävlingar på den nästan nybyggda banan Oschersleben, 10 mil väster om Berlin, blev det första året internationellt för att skapa sig erfarenhet om hur det fungerar utanför Sveriges gränser.
2009 gick sen bara av farten med tävlingar på Most i Tjeckien, Zolder i Belgien och Hockenheim i Tyskland. Trots att inte alla tävlingar kördes för Magnus del så slutade han på en hedrande 25:e plats i serien.
Höjdpunkten
2010 körde Magnus alla tävlingshelger utom en och slutade ändå på en fin-fin nionde plats totalt i serien. Detta måste ses som den största framgången hittills i Magnus motorsportskarriär.
Bättre
2011 ytterligare ett steg framåt i Magnus karriär. 4 tävlingshelger blev det i German Superkart Series. Av dom åtta racern så såg Magnus målflagg vid sex gånger. Assen i Holland fick äran till att bli den första banan som Magnus fick besöka podiet och kliva upp på en fin tredjeplats. Totalt i serien blev det en sjunde plats.  
Team
Nu får du följa fortsättningen på Magnus karriär som bara är i början som du förstår efter denna läsningen.
Vad händer i framtiden?
Kommer Magnus starta ett team med flera bilar eller ska han testa på något annat?
- Inget liv är skrivet som ett manus till en film i förväg så den som följer med resten av min film får svaren, säger Magnus som tycks  ha en klar bild framför sig om att det är motorsport på något vis han vill fortsätta med framöver.

SPONSORER

 

Jannes MC
WWSL

jonasson-motorsport.se • superkart 
+46703-78 39 12 • magnus@jonasson-motorsport.se